سلام
اعوذ بالله بسم الله
یکی از دانشجویان بزرگوار اهل تسنن چن وختی ست ما به وبلاگ خوب شون می ریم وچن باری هم هست ایشون تشریف میارن مطلبی رو در باب لعن با کمال احترام و حسن قول فیما بین مطرح شد که برای این دوست بزرگوار ومسلمان مون شرح ش میدیم {وبرای اینکه راحت باشن ومقصود کشف حقیقت هست نه شکست وپیروزی احدی از طرفین از درج نام ووبلاگ شون خودداری می کنیم (مگر اینکه خودشون بعدا بگن منعی نداره)} و برای استفاده بقیه خواهران وبرادران دیگر شیعه وسنی درین جا هم درج می کنیم فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه
سلام الله بر شما...
تشکر از شما دوست گرامی
در مورد قسمت5باید بگم که در مذهب ما اهل سنت لعن و نفرین هیچ کس جایز نیست و اینکه فرموده اید سنت قرانی تعجب میکنم...
در قرآن اگر لعنی شده از زبان خداوند متعال است که صاحب و مالک انسان هاست و لعن از زبان مسلمانان اصلا کار درستی نیست حتی دشمن هم را نباید لعن کرد چه بسا خداوند او را هدایت دهد و از جمله بهشتیان قرار گیرد.
در سنت صحیح پیامبر هیچ گاه از زبان پیامبر لعن شنیده نشده است زیرا ایشان رحمه للعالمین بوده اند و ما نیز پیرو رحمه للعالمین...
برای مورد ششم و هفتم هم از نظرتون سپاس گزارم که تذکر دادید
و از اینکه پیگیر مطالبم هستید بسیار تشکر میکنم...
محفوظ باشید.
-------------
سلام علیکم ورحمه الله
پاسخ هائی که ما به دوست بزرگوارمون میدیم تا حد ممکن خلاصه شده همچنین ابتدا پاسخ های قرانی و سپس پاسخ های سنت صحابه از روایات صحیح خود اهل تسنن بزرگوار
در مصحف شریف در جاهای مختلفی لعن دردنیا واقع و صرفا توسط خداوند انجام نشده از جمله
1_ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات والهدی من بعدما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله ویلعنهم اللاعنون)(بقره/159) (کسانی که دلایل روشن، و وسیله هدایتی را که نازل کردهایم، بعد از آنکه در کتاب برای مردم بیان نمودیم، کتمان کنند/ فاعل لعن خداوند و مطلق لعن کنندگان/زمان:استمرار در حال واینده/ نکته فاعل کتمان کنندگان عام هستند یعنی هر کسانی که هر کتاب آسمانی ای به ایشان برسد و حقایقی را متوجه شوند اما انرا کتمان کنند و بر اثر این عده ای گمراه شوند یا در گمراهی باقی بمانند شایسته ومورد لعن خداوند ولاعنین هستند در حال واینده )
2_ أُولَئِکَ عَلَیهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ(البقرة/161)(فاعل لعن خدا و ملائکه و همه مردم(یعنی حتی فراتر از مسلمین کل مردم عالم شایستگی دارند ادم های ناشایسته را لعن کنند/ زمان مطلق(دنیا واخرت)
3_أَنَّ عَلَیهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ(آل عمران/87)(فاعل لعن خداوند وملائکه ومطلق مردم/زمان مطلق)
4_ لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى(المائدة/78)(فاعل لعن دو نبی الله که طبعا غیر خدا هستن / زمان: دنیا )
5_ قَالَ ادْخُلُوا فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِی النَّارِ کُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا(الأعراف/38)(فاعل لعن نه تنها خوبان ومردم عادی بلکه حتی بدکاران هم حق لعن هم را یافته اند و اهمیت ایه است که چون قیامت هیچ عمل نامشروعی حق صدور نمی یابد حتی بدکاران حق دارن بخاطر صدماتی که از بدکاران دیگر یافته اند هم را لعن کنند وخداوند مانع ان نشده )
6_وَأُتْبِعُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیا لَعْنَةً وَیوْمَ الْقِیامَةِ (هود/60)(فاعل لعن مجهول؛ در جایی که فعلی مجهول می اید در ادبیات متوجه میشویم که ذکر نفس فعل خیلی مهم تر از طرح فاعل بوده لذا فاعل مطلق است و هر کسی بر بدکاران لعن بفرستد بخاطر لیاقت انها برایشان واقع می شود همانگونه که هر کس صلواتی ودعای خیری در حق خوبان کند در حق ایشان اجابت می شود بخاطر اینکه جنس وجودی انها شایستگی دریافت درود ورحمت را دارد وطبق همین قاعده است که تنها دعای نیکی که از مشرکین وکفار شنیده می شود صلوات بر وجود مطهر نبی اکرم است./ زمان لعن هم تصریح به دنیا واخرت دارد)
7_وَأُتْبِعُوا فِی هَذِهِ لَعْنَةً(هود/99)(فاعل مجهول لذا فعل اهمیت دارد زمان اخرت و طبعا با اذن ورضایت الهی واقع می شود)
8_وَإِنَّ عَلَیکَ اللَّعْنَةَ إِلَى یوْمِ الدِّینِ(الحجر/35)(نفرمود لعنت من فرمود نفس لعنت یعنی فاعل مطلق است/ زمان حال واینده تا روز قیامت)
9_وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَیهِ إِنْ کَانَ مِنَ الْکَاذِبِینَ(النور/7)(حتی لعنت برای حقوق شخصیه هم درین ایه اجازه داده شده به زوجین چه برسد برای حفظ شعائر مذهب که اهمیت ش بر همه روشن است)
10_إِنَّ الَّذِینَ یرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(النور/23)(باز فاعل مجهول وعلامت اهمیت فعل / موضوع حقوق اخلاقی زنی نقض شده خدا فاعل گناه را مستحق لعن مطلق افراد دانسته است زمان تصریح به دنیا واخرت یعنی هنوز عالم اختیار باقی ست ودعوا هم سر حقوق اخلاقی یک یا چند زن است اما خدا اذن وتاکید وترویج لعن فرموده است چه برسد به حدود مذهب که ناموس خداست.نکته هم اینکه فاعل یرمون مطلق است و چه بسا فاعلین گناه مسلمان باشند اما خدا چنین نسبت دهندگانی را حق لعن داده )
11_وَأَتْبَعْنَاهُمْ فِی هَذِهِ الدُّنْیا لَعْنَةً(القصص/42)(فاعل متکلم مع الغیر که می تواند خدا وملائکه و افراد صالح باشد / زمان در همین دنیا)
12_وَقَالَ إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا مَوَدَّةَ بَینِکُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا
ثُمَّ یوْمَ الْقِیامَةِ یکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَیلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضًا(العنکبوت/25)(فاعل لعن گروه های بدکار هم را بخاطر لطماتی که از هم دیده اند لعن کرده اند وزمان هم اخرت لذا با اذن وتجویز الهی واقع شده است یعنی فاعل لعن حتی میتواند یک فرد جهنمی هم باشد وحق لعن اختصاص به خدا وملائکه و انبیا وصلحا ندارد)
13_یوْمَ لَا ینْفَعُ الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ(غافر/52)(با نفرمود لعنتی بلکه مطلق لعن بر ظالمین تحقق یافته وهر کسی می تواند ظالمین را لعن کند /زمان هم قیامت است یعنی خداوند حتی به بدکاران مظلوم هم حق لعن داده است)
نتیجه: 1_لعن اختصاصی به خداوند و انبیا وملائکه نداشته و مومنین و مردم عادی و حتی بدکاران در قسمتهائی حق لعن دارند 2_ زمان لعن در بسیاری موارد مطلق امده وخیلی موارد تصریح شده است در دنیا و عالمی که هنوز اختیار باقی ست لعن شده اند 3_ملعونین هم صرفا کفار نبوده اند حتی کسانی که حقایقی نزد ایشان اشکار وسپرده شده اگر کتمان کرده واشکار نکنند یا حتی کسانی که ممکن است مسلمان هم باشند اما حقوق اخلاقی زن مسلمانی را به وجه خاصی تضییع کنند استحقاق لعنت دارند وغیره.
خوب برای اینکه حوصله ی دوستان سر نره قسمت روایات معتبر وموثق اهل تسنن از کتب صحیح شون وسیره صحابی بزرگ و خلفای اربعه رو در موضوع لعن در پستی مجزا ودر فرصتی دوباره درج خواهیم کرد.. از ویژگی های پست کنونی این هست که هیچ نیازی به تخصص خاصی در رجال و حدیث شناسی وغیره نداشته وهمه وهمه بزبان ساده و از خود متن قران شریف وبدون هیچ گونه تعصب وکدورت زایی نوشته شده فبشرعبادالذین یستمعون القول ویتبعون احسنه ...و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ..والعاقبه للمتقین.
کلمات کلیدی: نو نوشته ها / آیات کریمه