شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

چراغ جادو
* هاتف *
به بيان بي تعارف طلبه و دانشجوي ما غالبا از جهت علمي و معنوي و نحوه سلوک مذهبي يتيم است..
اين شخص فرهنگي ما *يتيم* و *عقيم* و *پراکنده کار* است @};-
*در ميدان فرهنگ، هر چاله خودش يک چاه است* @};-
*ما نياز به تنقيح کتب رسمي و مردمي و يک رستاخيز اجرايي فرهنگي داريم. و نياز است به سمت علماي مذهب و فضلاي دانشگاه برويم و خود اينها را دعوت به انسجام و جلسات مشترک و خروجي هاي منضبط و حضور در جوامع ديني و مردمي کنيم.* @};-
تشکر از يادآوريتون @};-
متشکر. زبونم لال لايک نکنين :) // سلام. حرف غلطي ست. کتب ادبياتي داراي شواهد قراني زيادن امروزه. حرف زيبايي ست ولي بحث زيادي دارد. بله متاسفانه توجه به معلقات سبع توجه ما رو از نهج البلاغه و ديگر متون خوب گرفته. بهر وصف متشکرم@};- // متشکرم از توجه به پست و دقت در جملات.. خواهش.
دلآرام
بسيار عالي
متشکر
سلام. خواب نديدين ولي کلام شما صحيح نيست. بله اونها بيشتر کار کردن اما سرچشمه ها از ماست. و کتب معتبر ادبي شيعي کم نيستن. جوري حرف بزنيم که تالي فاسد کلام به حداقل برسد. و چون تجربه ده باره کامنت هاتون رو بزودي پاک ميکنين مايل به ادامه نيستم. موفق باشين.
دوست خوبم " * تيکه و کنايه ممنوع* .. ما هم دست مون که از جواب تيکه ها چلاق نيست.
اما چون طبق تجربه ده باره کامنت هاتون رو بزودي پاک ميکنين مايل به ادامه نيستم." موفق باشين.
نقش را بر آب نميزنند. موفق و پايدار و اميدوار باشين. @};-
خدايا يک عمر کج خوانديم و کج دانستيم و يک عمر يرخي بالا آمديم.. همه ش را با يک دعاي ما اصلاح و ما را نوح نبي الله کن. * آمين *
با سلام. به به ذيل اين فيد چه مباحث ادبياتي دلنشيني شروع شده. آيا دوستان خصوصا صاحب فيد و دوست خوب مون آقاي اميدواري و يا ديگر دوستان موافق هستن کمي درباره تاريخچه و سير تاريخي نحويون و مذاهبشون و تاريخ خود نحو و سپس مقداري از صرف و نحو در فضائي دوستانه گفتگو کنيم. البته اگه دوستان نميخوان مشارکت فعال کنن از ابتدا بگن وارد بحث نشيم.
عليکم السلام. بله با کمال ميل
سلام جناب بالحجه عزيز.متشکر@};- اما دوست خوب مون قصد بحث علمي ندارن.قبلا هم چند سوال فيما بين مطرح شده و بيشتر بحث بحاشيه رفته وادعاهاي الکي حذف کامنتها وازين مباحث بي فائده وفاقد ارزش علمي..اما چون شما امر فرمودين.بنده قبل از ورود بمباحث تاريخي نحو. يه سوال ساده صرفي از دوست مون مي پرسم و شما هم داور پرسش و پاسخها. *بسم الله لفظ "مقدمه" چيست؟* چند روز هم فرصت مطالعه دارن. و بعدش بنده در خدمتم.
با سلام. تشکر از دوستاني که اعلام آمادگي براي يک بحث علمي ادبياتي و دوستانه کردن و بنده ي کمترين رو به عنوان داور مباحثه پذيرفتن. حالا از جناب اميدواري ميخوام فرض کنن اين سوال رو بنده پرسيدم و پاسخ بدن يا سوال جديدي مطرح کنيم تا همه در فضايي دوستانه از پاسخ ها لذت ببرن. و سپس سوالي ادبياتي از صاحب فيد خواهيم پرسيد.
با سلام. محمد اين چه حرفي بود زدي؟يعني هر فردي در لباس اسم فاعل در بياد بکار گيري سوال مکاني از او غلطه؟مثلا شما ضارب هستي و رفتي بپرسن محمد ضارب کجاست غلطه؟بدفرم ميرنجوني بد فرما:-o
* سلام گراميان * اگر بحث طولاني يا پاسخ ها گاهي دير شد دوستان صبور باشن تا جناب بالحجه و بنده و ديگر شرکت کنندگان پرسش ها و پاسخ ها و نتيجه رو اعلان کنن.
اين الله تعالي هست که سوال امنکنه اي از او محال است چون مستلزم اتصاف به اوصاف انسانيست .محمد خوبم تو دعاي ناحيه مقدسه ميخانه اين فرازو که *و لا يوين باين*
همين سوال مقدمه براي بدو امر خوبه مطرح کرده کريم خان.ببينين ما بر وزن اسم فاعل بخانيم يا بر وزن اسم مفعول بخانيم يا هر دو با ذکر دليل لغوي.يعني مقدمه بر وزن مقدسه يا بر وزن معلمه
طبعا سوال براي امتحان است و کشف عيار علمي. در بحث علمي که ميوه و چاي نمي خورن:) * سعي کنيم محور مون سوال و جواب مرتبط باشه * بعد اقاي بالحجه از بنده و ديگر مشارکت کنندگان هم سوال لازم رو ميکنن. * فضاي بحث رو * دوستانه و بي جر زني ادامه دهيم.
چرا مقدمه به فتحه نباشه؟
محمد جان جواب رو در وادي افعال متعدي و لازم پيگيري کن و اينکه اولا تعريف اسم مفعول تام چيه و چه شرطي برا ساختش بايد باشه.اصطلاحات علم اصول و تفسير رو دخيل نکن.ديگران نظري ندارن؟
ما فعلا داريم ازين بحث علمي لذت مي بريم:) البته اگه چار ساعت بعد کامنتهاي دوست مون سر خود حذف نشه. * اما يه اشکال * که برادرانه بشون عرض ميکنم اينه که قرار نيست ما سوال در حد ليسانس و کمتر بپرسيم.. * سوال رو دست کم گرفتن خطاست*.@};- فعلا از محضر رفقا مرخص ميشم بعدا ميام ادامه رو مطالعه ميکنم.
سلام . دو جواب ! : 1- كسي به كسي نيست ( دنبال متصدي مي‌گشتيد ! ) حتِّي*مميزي* را كنتراتي برداشته اند و حذف فرموده اند ...2 - « مقدمه » مقدمه ! ( يعني مقدم است ! ) خدا كند روزي به امكاناتي دست پيدا كنيم كه ما بنشينيم و اين عزيزان رو در روي هم بنشينند و مناظره كنند و ما حالش را ببريم ! ( بر علممان افزوده شود ) البته بدون حاشيه و *تيكه * و الخ !
باسلام .استاد اميدواري لزومي به وجود عين همين کلمه مقدمه نيست .فعل ماضيش بنظرم 7 الي 8 بار در قران اومده و همين بس که پرداختن به اين لغت با در نظر گرفتن همون مقدمه با کسره يا فتحه ما رو به معاني لطيفي برسونه.قبلا هم شنيدم فرمودين در تفسير تبحر دارين .از باب درس پس دادن خدمتتون ميگم که پايه و رکن رکين در تفسير مفردات قرانه.
پس يکم صبوري و تحمل داشته باشين.خوبه نظر شريفتونم پاک کردين که نميدونم به رخ کشيدن و اين مسائل در بين هست.بشما حتم ميدم اينطور نيست.و نيز پس از سلام خدمت جناب استاد لنگرودي بزرگوار بايد عرض کنم خدمتتون معناشو کار نداريم ميخايم ببينيم با کسره درسته يا فتحه با در نظر گرفتن معاني ابواب مزيد باب تفعيل و تفعل و نيز باب متعدي و لازم در علم صرف
دلآرام
سلام، شايد اصن خوب و جالب نباشه که امثال من که اصن تخصصي نداريم و اطلاعتمون در حد عربي دبيرستان هس، بخوايم تو بحثِ متخصصين شرکت کنيم... اما چيزاعي يادمون هس که شايد بد نباشه بدونيم درسته يا نه... لذا اساتيد گرامي جسارت ما رو به بزرگواري خودشون ببخشن...
دلآرام
اينطور داشتيم که باب تَفعيل برا متعددي کردن فعل لازم به کار ميره و اسم مفعول از مصدر غير ثلاثي مجرد (ثلاثي مزيد) به اين ترتيب ساخته ميشه که حرف مضارعه رو از ابتداي فعل مضارع حذف کرده، ميم مضموم اضافه مي‌کرديم و حرف ما قبل آخر رو مفتوح قرار مي‌داديم... مثلاً در باب تفعيل، مضارع اين فعل بر وزن *يُقَدِّمُ* مياد و لذا اسم مفعولش ميشه *مُقَدَّم*... پس شايد بايد مقدمه را با فتحه بخونيم
دلآرام
اما افعالي که بر وزن تَفَعُّل ميان، در بيشتر موارد فعل لازم هستن... مضارع اين فعل بر وزن *يَتَقَدَّمُ* مياد و اسم فاعلش *مُتَقَدِّم* هس
دلآرام
'يک بُعدي' بيليز متأسفممممم... نه قََدَر پيس دي که آدامن بو بير بُعدي دا، حسادت اولا!!! Keskin sirke küpüne zarar
با سلام.خوبين خانم تک بعدي؟خيلي کار بدي کرده صاحب فيد شمارو فرستاده برا جواب .خودم دعواش ميکنم.شمام خانوم خوبي باش به حرفش گوش نده ديگه نيا نظر بنويس.افرين @};-
سلام جناب ياسيدالکريم. مبارک باشه :) ظاهرا قرعه ي ساخت وبلاگي شبيه به وبلاگ ديگري به نام شما افتاده و شخصي حوصله ش سر رفته ميخواد اين بار بازيشو با وبلاگ و مشخصات شما کنه :D
سلام استاد دلآرام عزيز @};- به به! من حقيقتا لذت ميبرم وقتي ميبينم دوستانم از جمله شما بحثي از عربي ميکنن. اما با اجازه ي معلّمين من يه موردي را بگم. فکر ميکنم که ما اينجا نميخوايم بگيم مقدّمه از چي ساخته شده، بلکه ميخوايم بگيم بايد از چي بگيريم تا درست باشه @};- @};-
جناب اميدواري! در تاييد فرمايش جناب الهي بالحجه بايد بگم که بنده هم شهادت ميدم که شما کامنتتونو ( " متني که نوشته بودين خطاب به جناب ياسيدالکريم: فخر فروشي لذت داره؟!")حذف کردين؛ و بعد از اينکه اين مورد به شما يادآوري شد، کامنتي را که حذف فرموده بودين، قسمتي از متنشو به کامنت هاي موجودتون اضافه کردين :)
دلآرام
'ربيع القلوب' سلام شهيده، خوبين؟ ما پيشاپيش از محضر اساتيد عذرخواهي شديم... فک کنيننن ما و اين سواد کم و عربي... اما مام منظورمون همين بود که اگه از باب تَفعيل بگيريم شايد درست‌تر باشه...
الهي شکر. شما بهترين :)به هر حال از باب تفعيله. اما فکر ميکنم منظور از طرح سوال اينه که اسم فاعل گرفته بشه درسته يا اسم مفعول ؟ @};-
با سلام .بحث جالبي است و به نظر ميرسه علمي باشه :) البته اگر علمي رو طبق نظر آقاي سيدالکريم معنا کنيم که ميشه خودنمايي علمي (طبق نظرات قبلي ايشون ) اما اگه قرار بر حل شدن مسئله اي هست ان شاالله به نتيجه ميرسه. در ضمن بايد عرض کنم هميشه چيزي که در طلبگي مهم بوده و هست "اخلاق" هست .پس سعي کنيم در برخوردها اين اصل رو فراموش نکنيم .متشکرم :)
باسلام. جناب شريفي شما هم بر همون معيار اخلاقتون و حسن ظني که سرلوحه ي طلاب بايد باشه و انشالله شما هم بر ان معيار باشين وارد اين بحث علمي بشين و حول و حوش بحث سخن بگين و جاهاي ديگه رو نشونه نرين لطفا
به نام خدا . سلام مجدد . موضوعات مهم زياد است ، موضوعاتي كه عمومي تر هستند و به درد عموم مي خورند و علما براي آنها وقت بگذارند باري از دوشي برداشته مي‌شود . يكي از مشغوليات ذهني من اين است كه برخي از فضلا ( بلانسبت اين جمع ) عمري را در بحث ضرب زيدٌ مي مانند و در حجاب قشر علم و هي دارند شبيه خودشان را مي‌سازند و يكي از چيزهايي كه اصلاً دغدغه‌شان نيست ( و يا در اولويت آخر دغدغه هايشان است ) *عمل * و
به *عمل وادار كردن * است . خدا كمكمان كند آن چيزي كه رضايت حقيقي او به دنبال دارد را دنبال كنيم .
يكي از مضراتي كه بحث حاضر دارد ( به زعم من ) اين است كه خود به خود پا از دايره رعايت اخلاق ( خلاصه توسط يكي از كاربران ! ) فراتر گذاشته مي شود . اين گمان هم مي رود كه برخي سئوالات بعضي مواقع براي تحقير برخي مخاطبان ،مطرح مي شوند و جنبه صرفاً علمي نداند . لااقل شيوه را طوري انتخاب كنيد كه چنين شائبه‌اي نباشد . يا حق
سلام. سر کلاس عربي بايد از ادبيات عرب صحبت کرد. سر کلاس اخلاق مبتني بر نظريات ارسطو از اخلاق بايد حرف زد. سر کلاس آشپزي از آشپزي!!! :) حالا مني که هنوز کلاس اول ابتدايي هم تموم نکردم برم بشينم سر کلاس علوم بلاغي سال اول دانشگاه و بگم آقا چرا از اين چيزايي حرف ميزنين که به درد ما نميخوره و متوجه نميشيم :D شايسته ست؟؟؟
جالبه که يه عمر سر اينکه چهار کلام رياضي و زيست و غيره رو به بقيه ياد بديم دم از زکات علم زديم و غيره و اون موقع واجب بود نشر اين سواد و راهي بود براي رسيدن به خدا!! :) يه کم تمرين کنيم نقطه جوشمون بره بالاتر که به اين زوديا تسليم سوء ظن نشيم. بابا بحث علمي هم شيريني خودشو داره. اينجا نباشه کجا باشه پس؟؟؟
بنابراين در كلاس عربي اگر هرگونه بداخلاقي هم صورت بگيرد جايز است ؟ ... اگر آبروي افراد در نظر گرفته نشود و حقّ النّاسي بر گردن كسي بيايد ايراد ندارد . مسخره كردن مخاطب چه ؟ ( من در نظرم نوشتم به زعم من ! )
اينکه نشد! ما هر حرفي يا هر گناهي رو نسبت بديم در عموم و بگيم به زعم من؟؟؟؟؟ کدوم بداخلاقي؟ اينکه کلام ما تاييد نشه و استناد قوي خواسته بشه اسمش بد اخلاقيه؟؟؟ حواسمون پرت نشه. با بي تقوايي قضاوت نکنيم در ارتباط با امور عادي که اتفاق ميفته. چون يه پيش زمينه اي در ذهن ما هست به غلط يا درست، تعميمش نديم و هر جايي که نبايد ازش استفاده ببريم
* سلام گراميان *با تشکر از تک تک بزرگواران شرکت کننده. *بعلت نبود adsl*با معذرت *فعلا* فرصت پاسخ به کامنتهاي مرتبط رو ندارم. و بسيارررر متاسفم که همچنان نصفي از کامنتها به مباحث غير مرتبط يا يک بحث علمي ساده اما مهم پرداخته شده. * و غمين شدم* که جناب بالحجه که وخت شريف شون بايد براي رفع اشکال از اساتيد ادبيات عرب دانشگاه و حوزه صرف شه مجبورن به اخلاق نمايي ها و حرفهاي بي ربط در خلال بحث پاسخ بدن.
عليکم السلام. خدا خيرتون بده. ان شاء الله منتظر خواهيم بود که اين بحث شيرين ادامه پيدا کنه و ما استفاده کنيم از نظرات ارزشمندي که در اين رابطه هست @};-
كاربري گرامي ربيع القلوب ! به سئوال بي ربط من ( به گفته برادر سيد كريم كه خيلي از حرفها در بحث بي ربط هستند ! ) پاسخ بفرماييد : « بنابراين در كلاس عربي اگر هرگونه بداخلاقي هم صورت بگيرد جايز است ؟»
تعريف ما از اخلاق همان تعريفي ست که به واسطه ي شيخنا المرحوم حضرت آيت الله خوشوقت از حضرت امير صلوات الله عليه شنيديم. اگر منظور شما اخلاق عرفي ست بلکه ممکنه بداخلاقي هم اتفاق بيفته چرا که پاسخ کج فهمي و گاهي پاسخ ورود به حيطه ي گناه را نميشه با خنده داد و اين خوش رو نبودن تعبير به بداخلاقي ميشه. اما اگر معيار، شرع هست خير!
منظور من بداخلاقي شرعي بود ! ... من معتقدم كه در استفاده از كلمات بعضاً دقّت نمي‌شود و با آنكه *مي شود * همان منظور را با ادب و نزاكت رساند بعضاَ طوري گفته مي شود كه باعث سرافكندگي فرد مقابلمان مي شود ( منظورم كلي است و به اين فيد هم ربطي ندارد ) و خيلي از بداخلاقي‌ها در اين محيط ، *شرعي است * . بعضاَ در اين محيط از پشت اين سيم ميم ها ، برخي نگاه *عاقل اندر سفيه* به ديگران دارند
و اين باعث مي شود كه با لحني متكبّرانه پاسخ ديگران را بدهند نستجير بالله ... و آخرُ دعَوانا ان الحمد لله ربّ العامين
باسلام.ادم الان به سختي اداره مجلس پي ميبره .حالا فارغ از گرايشات سياسيمون اين اقاي اداره کننده جلسه بارها به نماينده ها ميگه تذکرات طبق ايين نامه داخلي مجلس بايد در راستاي دستور طرح باشه اما کو گوش شنوا.بابا بزرگواران کم تريبون اخلاق دست بگيرين اين عرايض و نصايح رو ما از بريم .بياين اگر واقعا بلدين جواب بدين بلد نيستين نميخاد جايگاه ارزش مباحث علمي رو اموزش بدين
نميخاد کيفيت برخورد رو اموزش بدين.بنظرم عزيزاني که خودشون رو به اين مسائل ميزنن وسط بحث يا واقعا نادان هستن و بي غرض ميان ميبينن نميفهمن چي سوال برا خالي نبودن عريضه و افاضه قلم چيزي ميفرمان يکمي هم شعار اخلاق و بدو برو سر کار خودت يا نه ميفهمن و عاجز از جوابن ميان به عمد سير بحث رو منحرف ميکنن با مباحث متفرقه.خلاصه الکلام*در راستاي فيد حرف بزنيد*
بحث در *مقدمه*بود . عرض كنم: بحث ، *مقدمه* مي خواهد و ضوابط ؛ و صد البته سعه صدر . خيلي ها خيلي چيزها را از برند ولي در ميدان عمل مي‌خشكند . برخي از رفقا چنان در هنگام بحث اهانت مي كنند كه آدم اگر در آن زمينه چيزكي هم بلد باشد از ترس سكه يك پول شدن وارد نمي شود . از *مقدمات* لازم براي بحث آماده كردن محيط مناسب براي تبادل نظر است . ديگر مزاحم اوقات شريفتان نمي شويم شما هم با فراق بال بحث بفرماييد
با سلام.به همون نکاتي که اشاره شد ارجاع داده ميشين .ضمنا سعه صدر .که بمعني وسعت سينه.خدا به هممون روزي کنه
دلآرام
سعه‌ي صدر به معني وسعتِ سينه، خدا به همه‌مون روزي کنه - الهي بالحـــــــــجه
جناب بالحجه ! ... بله سعه صدر و شرح صدر . البته اشتباه نوشتاري پيش مي آيد مانند *نميخاد * ( شما ) است كه* « نمي‌خواد » *بايد باشد !! و يا اموزش كه « آموزش » است و ... ( همين را من نمي پسندم كه اشكالات جزئي ــ كه خود مان مبتلا به آن هستيم ــ را به نوعي مي گوييم كه مخاطب مان را بي قدر كنيم ؛ البته ان شاء الله شما چنين منظوري نداريد ولي اينگونه برداشت مي شود ! ) خدا خيلي چيزهاي ديگر هم روزيمان كند
دلآرام
'الهي بالحجة' سلام عليکم، از اين که چن خطي بحث به حاشيه ميره، عذرخواهي مي‌کنم...
دلآرام
'ارجمند لنگرودي':-oسلام عليکم، چرا اينطور مي‌فرماييد؟! استاد گرامي جناب 'الهي بالحجة' اينجا هستن که غلط املاعي يادآوري بشه؟! واقعاً انسان غمين ميشه و حسرت مي‌خوره :( بنده خودمو عرض مي‌کنم، حقيقتاً آرزو داشتم کمي عربي مي‌دونستم و از علم استاد استفاده مي‌کردم... پس همونطور که فرمودن اجازه بدين در راستاي فيد صحبت شه... خيلي بهتر خواهد بود...
سلامٌ عليكم. ما بحث را به حاشيه نكشيديم اين اقتضاي بحث است كه سئوالات مربوط به آن پاسخ داده بشه. *« رستاخيز فرهنگي »* هم چندان ربطي به بحث معناي « مقدمه » ندارد ، دارد ؟! ... چندان هم نياز به غمگين شدن نيست ! ... چرا كه ايشان اگر قرار بود افاضه اي مي فرمودند همان ابتدا مي فرمودند و بهره مند مي‌شديم و از ساحت بلند ايشان بدور بود باكلماتي مانند « نادان هستند » و الخ طرف مقابل را ضايع كنند . و السلام
به به ! ... چقدر اينجا استاد است :)
دلآرام
'ارجمند لنگرودي' بنده خودمو گفدم که چن خطي رو در حاشيه نوشتم! اگه از ابتداي کامنت‌ها رو بخونين، بسيااار واضح هس که چطور بحث به سؤالي از مقدمه کشيده شده! غمين شدن که هيچچچ، گريااان شدن هم داره... جنابعالي کامنت کاربر 'يک بُعدي' رو ملاحظه بفرماعيد، انصافاً جز اين مطلبي که جناب 'الهي بالحجة' فرمودن، مطلب ديگه‌اي درباره‌شون صدق نمي‌کنه... و السلام
سلام. پاي جلسات حضرت آيت الله خوشوقت که آدم ميرفت، گاهي اوقات سرش درد ميگرفت. چرا؟ ميديد از چنين آدمي که سينه ش درياي معرفته، عمده ي سوالات در حد ازدواج و کار فرهنگي و چيکار کنيم آدما جذبمون بشنو اينا بود! ولي به ياد ندارم که خودم ديده باشم و يا از بزرگترا شنيده باشم که ايشون اعتراضي به اين مقوله کرده باشن و بگن اينا به چه درد شما ميخوره؟ برين بچسبين به عمل
حالا هم بلا تشبيه، جناب لنگرودي! مگه شما نميفرمايين اين بحثا به کار نمياد و مفيد نيست و بايد به عمل چسبيد؟ من شاگرد اولي ، همين يه بحث خيلي ساده ذهنمو مشغول کرده و اينقدر قوي نيستم که مشغوليت ذهنم مانع عملم نشه. ميشه کمکم کنيد؟ بفرماييد اين مقدّمه اسم مفعول گرفته بشه درسته يا فاعل؟ خدا خيرتون بده. بگين که ما بريم به زندگيمون برسيم
منظور اصلي من اين است كه اگر جوابي به كاربري ( حالا به زعم دوستان، نادان چون من ! ) داده مي‌شود با سعه صدر و رعايت اخلاق داده شود . اين تقاضاي نابجايي بود ؟! ... قاعده اسم فاعل و اسم مفعول ثلاثي مجرد و مزيد كه خيلي چيز بغرنجي نيست ، هست ؟! ... در ضمن اين فيد را هم ببينند دوستان : http://parsiyar.ir/uld/Feeds/8634786/
آها يعني نميدونين شما هم جواب سوالو؟ پس دعوتتون ميکنم حتما دنبال کنين فيدو. چون فکر ميکنم مطالب جالبي مطرح بشه که همونو خيلي خيلي خيلي قشنگ ميتونين ازش در فهم آيات بهره ببرين
* سلام و تشکر بزرگواران * يه عده از پاپ ها در دوران جنگ خدمت امام خميني ره رسيده بودن و مي فرمودن شما چقدر جنگ طلب هستين! اهل صلح باشين! امام فرمود شما چگونه اکنون که دشمن در خاک ماست صلح جو شده ايد :) * حالا خيلي از کامنتهاي اخلاق نمائي برخي دوستان ازين جنس داوري ها و حکميت هاست.* يک طلبه اومده خودش رو مفسر قران معرفي ميکنه و دهها ايت الله رو بعنوان استاد خارج مثلا اعتکاف و مسجد خودش معرفي ميکنه
اما نود کامنت گذشته و جواب درست ودرماني در حد يک کارداني ادبيات عرب ازين عزيز نشنيده ايم.. دائما در اضطراب و جربزه هستن.. دو ديقه کامنت مي نويسن ده ديقه بعد نيم ساعت بعد خودشون از نوشتار خودشون نادم يا منصرف ميشن. اما دريغ از حرکت بحث در مدار موضوع فيد. * حالا چه برسه به دهها علم مقدماتي * براي ادعاي تفسير قران يا امثالهم.
عزيزديگري هيچ معضلي رو در پارسي نميبينن اما مختصر بحثي با مقداري کنتاک در فيداي ما پيش مياد سريعا پرچم پاپ مقدس البته از نوع ملاي مکتب نرفته ش رو بلند ميکنن و نيم ساعت بعدش هم يه فيد بلند بالايي در رساي اخلاق و عليه رويکرد ما ميزنن وجالبه هميشه سمت مخالفين غش ميکنن:) خلاصه *صحبت از اخلاق نيازمند تعريف و تطبيق است.*ما فقط تعريف کليات اخلاق و کبائر رو ازيشون مطالبه ميکنيم *مثلا دروغ و غيبت و ربا*
جهت سادگي بحث، فقط طرح سوال مطالبه ميکنيم.*يعني طرح صد سوال در قبال اين گناهان بنحوي که حداقل نيمي از آن به درد جامعه بخورد.* مادامي هم که وارد ثبت اين سوالات نشدن تمام کامنتهاي اين اقاي بزرگوار حذف ميشه تا فقط به طرح صد سوال غيرتکراري و مفيد در قبال هر سه گناه بپردازن.در خلال بحث به حديث امام صادق (ع)ميرسيم :ملعون ست کسي که برکرسي(مثلا اخلاق)تکيه بزند اما اقرار به ناداني خود ميکند.والسلام
دلآرام
'محمد اميدواري' اگه اشتباه نکنم اين سؤالو بالا‌تر هم پرسيدين و جناب 'الهي بالحجة' فرمودن که فعل ماضي‌ش 7، 8 جاي قرآن اومده... کفايت نمي‌کنه؟!!!:-oواقعاااااً آدم اصننننن نمي‌فهمه بضي دنبال چه موضوعي هسدن!!! خدا خودش عاقبت همه‌مونو ختم به خير کنه
جناب اميدواري سلام! آرام باشيد و مسلط به اعصابتون. دوست عزيزمون خانم دلآرام از طرف شخصي حرف نزدند. فرمايشاتو خوندن و پاسخ دادن به عنوان يه کاربر و اين هم حقشون هست. و اما يه سوال! عذر ميخوام جسارتا چرا شما الان دارين توي اين فيد صحبت ميکنين؟؟؟؟ توي قرآن امر شدين بهش؟ حديث داريم که اگر در قيدي صحبتي از فلان چيز شد حتما نظر بگذاريد و در بحث مشارکت کنين؟؟؟؟
:)شما بزرگواريد. جواب بنده رو ندادين. اين فيد يه بحث علمي توش باز شده و موافقين اين بحث طبعا به مناظره و يا مباحثه دعوتن ديگه. خوب شما مخالفين اومدين نظر گذاشتين. ما هم به عنوان موافق حق داريم. نداريم؟ سوال من اين بود که آخه اين چه فرمايشيه شما دارين؟ چه قياسيه؟ چون مقدمه در قرآن ازش حرفي زده نشده نبايد ازش حرف زد؟؟؟؟؟ واي خداي من!! فکر کنم خودتون هم کمي بي دقتي کردينو اينو نوشتين درسته؟
آقاي صاحب فيد اجازه ! ... ما ميتونيم يه ليوان آب بخوريم !؟ :)
شما به خانم دلآرام ميفرمايين من با ربيع القلوب هستم! اونوقت حرف از دفاع از صاحب فيد ميزنين؟بنده همينجا اعلام کنم که در هيچ کجا و هيج کلامي در اين مدت، غرضم دفاع از صاحب فيد نبوده و نخواهد بود!!! ما با شخص کاري نداريم جناب اميدواري ما با تفکر کار داريم، ما با منطق کار داريم، با منش کار داريم، با خط مشي کار داريم. بازم جواب بنده را ندادين. خدا خيرتون بده
تمسخر؟؟؟؟؟ معاذالله!!!!ميذارم به حساب خستگي چشمتون و اشتباه تايپي.به هر حال جناب اميدواري شما رو دعوت ميکنم به حفظ آرامش و مطالعه و دنبال کردن اين فيد ( البته اگه بذارن مسير خودشو بره) . همونطور که حضور شما در اين فيد، نص قرآن نيست، و علت حضورتون قطعا ثمراتش هست، سخن گفتن از مقدمه و اسم فاعل يا مفعول بودنش هم مثمر ثمر هست. اين فهم ناقص من بيسواد کلاس اولي است. موفق باشيد
دلآرام
'محمد اميدواري' چون بنده واقعاااً رنج مي‌برم که جناب 'الهي بالحجة' با اين عظمتِ علمي و اين شخصيتِ برجسته بخوان پاسخ سؤالاتِ تکراري جنابعالي رو بدن!!! باز هم بالا‌تر فرمودن که چه دردي رو دوا مي‌کنه، منتها گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله‌ي من... حقيقتاً که صاحب فيد چن کامنت بالا‌تر در اين باره بسيااار بجا و مناسب نوشتن و ما حالا خيلييي بهتر متوجه ميشيم...
دلآرام
پُر واضحه که اگه از خودِ قرآن هم از شما سؤال بشه، افاضاتِ ديگه‌اي براي به حاشيه رفتن خواهيد داشت (تجربه اينو ثابت کرده)... خيلي لطف مي‌کنين اگه اين افکار زاييده‌ي ذهن مبارک‌تون اعم از "خواهر" و "خدا رحم کنه..." و غيره و ذلک رو که هدفي جز بيراهه رفتن نداره! در همون ذهن خودتون باقي بگذارين و بش فک کنين! اينطوري بهتر به نتيجه مي‌رسين... موفق باشين
دلآرام
'محمد اميدواري' سلام عليکم حاج آقا... نه، چن ديقه قبل جوابشو ديدم، نمي‌دونم چي شد که حذف شد!!! اينجوري قضاوت نکنين، خوب نيس... به هر حال تشکر... موفق باشين
شکيبا!
بحث علمي با همراهي ادب مباحثه:-o ....مقدمه ؟؟؟؟؟؟مُفَعَّله اسم مفعول با تاء از باب تفعيل يا مقدِّمه اسم فاعل از باب تفعيل اولي به معناي انچه که او رامقدم کرده اند و دومي به معناي انچه از همه پيشي گرفته است..ها هم از باب تعظيم يا تانيث نيست شايد هاء مصدري است
شکيبا!
البته من اصلا ادبياتم خوب نيست و ادعايي ندارم فردا نياين بپرسيد شيطان مثلا اصلش چيه که اصلا نميدونم از شطن هست يا شوط يا شيط ،،خلاصه عربي بيلميرم:)
شکيبا!
ايکون يک نسخه پيچ ناوارد:-/
شکيبا!
چه جالب سيد به خودشم لايک زده :-o:)ايکون خود تحويلگيري مزمن هست يا يکي ديگست که اسمش رو سيدالکريم گذاشته ؟؟؟حواسمون باشه بعدا ديديم اشتباهي نشه يهوB-)
يعني يه بحث ساده از اسم مفعول يا فاعل ،ميشه بحث هاي ادبي پيچيده؟؟؟؟؟ :)جناب اميدواري لااقل از مهندس فتوشاپ کمک ميگرفتين براتون عکسو تغيير ميدادن که عکسي که به عنوان سند فرستادين با متنتون سازگاري داشته باشه :)واقعا خسته نشدين شما از اين پافشاري که هنوز هم مشخص نيست روي چي دارين؟ :-o من ديگه از اين دکمه هاي کيبورد خجالت ميکشم!
آيدي بدل ياسيدالکريم 2! جسارتا مورد خوبي را براي مزاح انتخاب نکردين! صرفا جهت اطلاع ! برين به زندگيتون برسين. روي نوشته ها و لحن مکتوبتونم خيلي بايد حالا حالاها کار کنين :) اين مقوله ديگه شباهت پيدا کردنش با يه روز و دو روز و يه کليک و نقظه و پرانتز نميشه
بازم که اصرار ميکنين بر چيزي که اصلا و ابدا پايه و اساس نداره!!!! برگشتين سر خط؟؟؟؟ عذر ميخوام الان پرداختنتون به اين فرمايشات دردي دوا ميکنه؟؟؟؟؟؟ شما که جواب سوال ما رو ندادين و ما از زبان شما داديم جواب صحيحو! اصلا من نميفهمم علت حضورتونو در اين فيد! اگه ضرورتي نداره پس چرا اينجايين؟؟
چي کمک ميکنه به شما براي فهم قرآن؟؟؟؟ نکنه تفسير؟؟؟ يا شنيدن حرفاي عرفاني قشنگ روي منبر؟؟ غير از اينه که مفردات پايه ي اوله؟؟؟ نکنه شمام از اون دسته بزرگواراني هستين که تا صرف و نحو ياد ميگيرن ميگن خوب بسه همه چيز فهميديم حالا بريم ترجمه کنيم قرآنو؟؟؟ بعدم که يه بار ترجمه شد خوب بريم مراحل سلوکي بعدي؟؟؟ جناب اميدواري خيلي بيش از اين از شما انتظار هست خيلي!
واقعا رنجيدم از اين طرز تفکر و از اين قياسي که کتاب دبيرستاني منطق هم خنده ش ميگيره! آخه اينقدر پافشاري روي يه حرف بي ثبات؟؟؟ شما ميرين دکتر زانوتون درد ميکنه بهتون يه آمپول ميده که بايد تزريق بشه در عضله! ميرين آمپولو ميشکنين ميريزين رو زانوتون؟ ميگين دکتره هيچي نميفهمه؟ ميگين من زانوم درد ميکنه نه عضله م؟
يا اگه بهتون قرص بده نميخورين؟ قرصو خرد ميکنين روي زانوتون؟؟ ميگين من که معده م درد نميکنه من زانوم درد ميکنه؟؟؟ سر جدّ اين کيبورد هم که شده رها کنين اين حرفا رو. اصلا انگار نه انگار کسي پاسخ ميده به اين سوالاتي که مطرح شده. حقيقتا دارم خواهرانه حرف ميزنم اين بدبيني ها و کج فهمي ها هيچ دردي از ما دوا نميکنه
احسنتم! خدا خيرتون بده. خدا حق پذيريتونو روز به روز بيشتر کنه. اگه موافق اين فيد هستيم پس روال خودشو دنبال کنيم تا به هدفش برسه. نه اينکه مدام سنگ و کلوخ سر راهش قرار بديم که مبادا کج بره! بابا شما مسيرشو دنبال کنين بعد اگه نتيجه اي نامربوط و خلاف گرفت اون وقت بياين هزار سطر بنويسين. حرفم خلاف عرف و اخلاق و ادب و شرعه؟
بنده به سوالات حضرتعالي جواب بدم؟در مورد همين مقدمه و اسم فاعل و مفعول بودنش؟ قبلش اجازه ميفرمايين يه مطلبي را بگم؟؟؟ يه مطلبي که برام جا نميفته! تا جايي که يادمه شما روزي که مخالفت کردين با جناب ياسيدالکريم ، خطاب به جناب الهي بالحجه فرمودين (قريب به مضمون) که هرچي شما بگين انجام ميدم ولي پاسخ سوالات ياسيدالکريمو نميدم درسته؟ ولي شما به فرمايشات جناب الهي بالحجه هم بي توجهي فرمودين قبول دارين؟
آها ميخواين در مورد مطالب نوشته شده در فيد بپرسين؟ خوب چرا از من؟؟؟ بنده که نويسنده ش نيستم. درست هم نيست چيزي که مربوط به من نميشه را نيابت کنم از صاحبش. بهتر نيست از خود جناب ياسيدالکريم بپرسين؟ ولي کنجکاو شدم سير سوالاتتونو دنبال کنم
بنده صاحب اين فيد و نويسنده ش نيستم و هيچکس به جز خود نويسنده از غرض اصلي مکتوباتش مطلع نيست. ولي چيزي که بنده خوندم در پست، حفظ و حراست از *حدود فطري و شرعي* است
ببينين جناب اميدواري ! من هرچي کامنت از حضرتعالي خوندم همه ش اشکال وارد کردن به اين بوده که چرا از مقدمه سوال ميشه ؟ غير از اينه؟ به فرض که حق تمام و کمال باشما باشه، بهتر نبود همون اول پاسخ اين سوالو ميدادين شما و ديگر دوستان و يا با سکوت دنبال ميکردين ، ببينين آيا دردي دوا ميکنه اين بحث مقدمه يا نه! منطقي نبوداين؟
*آنوقت سوالي را مطرح مي فرمايند که ربطي به شرع ندارد. مثلا مي پرسند مقدمه با فتحه هست يا کسره اين پارادوکس و تناقض دارد- محمد اميدواري ابرقويي*! جناب اميدواري؟؟؟؟؟ آيا الليلي الزن البود يا المرد؟؟؟ :D
جناب اميدواري؟؟! ديگه کار از رنجش هم گذشته! دانستن يا ندانستن چيزهايي که در قرآن و روايات وجود ندارد عمر را هدر ميدهد؟؟؟ خوب چه چيزايي در قرآن و روايات هست اجالتا؟؟؟ شما يعني مدرسه و حوزه نرفتين؟که رفتين! چرا رفتين؟ مگه همون دونستن وخوندن دروس مدرسه و حوزه تون در قرآن و رواياته؟ اينقدر سرگيجه گرفتم از اين حرفتون که اصلا و ابدا باورم نميشه شما يه طلبه ي بزرگوار هستيد و چنين افاضاتي دارين
نه نشد! سوء استفاده از کلام ممنوع! من فقط يه سوال دارم و ديگه وقتتونو نميگيرم در اين ساعات خاصه. تمام اين قيل و قال سر کلمه ي مقدّمه هست چون در قرآن ذکر نشده؟؟ يعني اگه مثلا از واژه ي " بقره" سوال ميشد هيچ مشکلي نبود و همه چيز سر جاش بود؟ چون اين کلمه در قرآن ذکر شده؟!
بله ؟؟؟؟؟؟؟؟چي بله؟؟؟؟؟؟
من حقيقتا غبطه ميخورم بر اين مدارج و مراتب عالي که شما بهش نائل شدين. خوشا به سعادتتون که تنها و تنها به اموري ميپردازين که در مصحف شريف و سخنان چهارده نازدانه صراحتا بهشون اشاره شده؛ و باز هم خوشا بر احوالتون که به فهم کلام الهي و حضرات معصومين صلوات الله عليهم اجمعين دست يافتين. طوبي لکم
هندونه
*مگر هزاران بار از جناب استاد قرآئتي گلايه ها را نشنيده ايد؟ مگر درباره ي مهجوريت قرآن چيزي نشنيده ايد؟ -محمد اميدواري ابرقويي* اينو اضافه کردين به کامنت چند تا قبلتون. يه سوال! شما مگه تلويزيون هم نگاه ميکنين؟
خيلي جالبه! هرچي پيش ميريم باورم پررنگ تر ميشه که شما اصلا و ابدا متن فيدو بهش توجهي نفرمودين و ارزش بحث علمي را بهش اذعان ندارين و به قول ما بيسوادها اصلا تو باغ نيستين! من حقيقتا شرمنده ي جناب ياسيدالکريم و جناب الهي بالحجه هستم.موفق باشيد
آقاي سيد كريم ! ... آن بنده خدا اينجا 100 سئوال بنويسد ( از ريا و عجب و غرور و تكبر و ... ) يا جاي ديگر ؟
* سلام و تشکر بزرگواران *سرکار شکيبا از مختصر نظر مرتبط شما متشکرم. / يک فردي به مکتوبات ادبي علماي شيعه دهن کجي کرد اما ته ش رو سياهي به ذغال موند که اين گرامي در اولين علم حوزوي و کمترين سوال ساده بسياررر يرخي و جنگلي کلام ميراند. و بنظر بنده بحث خاتمه يافته است و ما نبايد انتظار داشته باشيم که کودک ارجمندي که مهد از او تکليف خواسته اسمان ريسمان را رها کند.
*آقاي لنگراني!* موضوع اين فيد خاتمه يافته ست و شما در فيد مرتبط با اخلاق هر سيصد سوال تون رو بصورت کامنت يا اپلود نت پد يا افيس درج کنين. * http://parsiyar.ir/yaali12/Feeds/8068113 } */ از همه مشارکت کنندگان نخ سوزن سرکار دلارام و خانم قلب بهاري بزرگوار متشکرم /و همچنين از استاد گرانقدر جناب بالحجه بخاطر علقه و مضغه هاي غير مرتبط برخ گراميان، شرمنده و از حضورشون متشکرم.
تسبیح دیجیتال
ياسيدالکريم
رتبه 11
173 برگزیده
1355 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله فروردين ماه
vertical_align_top