شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

تسبیح دیجیتال
+ [تلگرام] ان الله يامر بالعدل و الاحسان و ضرب الله مثلا رجلين احدهما ابکم لا يقدر علي شيء و هو کل علي مولاه اينما يوجهه لا يات بخير هل يستوي هو و من يامر بالعدل و هو علي صراط مستقيم (نحل/76) و خداوند دو فرد را [براي درک مقصود] مثل زده است که يکي از آن دو لال مادرزاد است و قدرت بيان [و ارتباط ] ندارد و بر کاري توانا نيست و سربار مولاي خويش است، به هر جا روانه اش کند خير و منفعتي به دست نمي آورد، آيا او با کسي که [آزاد است و ] به عدالت فرمان مي دهد و خود نيز بر راه مستقيم قرار دارد ، برابر است؟ برخي نکات مقدمه: خداوند در اين آيه هم با عوام حرف مي زند هم با خواص، هم با رعيت و هم با ثروتمندان، هم با سران ضلالت و هم با سران هدايت، هم با طبيعت بشري هم با کمالات بشري، در فهم عوام و در طبيعت بشر طبيعتا فرد نوکر لال بدون در آمد و سربار با فرد آزاد سالم و داراي بيان رسا يکسان نيست. خداوند نه اين که در صدد توهين به افراد لال يا بندگان يا افراد بدون درآمد باشد. نه! در صدد مقايسه به بيان اولي است. يعني چه؟ يعني طبيعتا شخص با بيان رسا از شخص لال مقبوليت بيشتري دارد هر چند به بيان ثانوي ممکن است يک فرد لال ظلمي به کسي نکند و فرد سخنران با شيادي جنگ صفين را مغلوبه کند. اما باز همين موقعيت براي شخص سخنران وجود دارد که با کلام خود دعوت به خيرات کند و رتبه بالاتري نزد مردم و خداوند بيابد. سوال دوم عدل خدا چه مي شود؟ اولا اعطاي نعمتها و سلامتي و امنيت و.. لطف خداست نه تکليف بر خدا دوما خداوند حسب داده ها و امکانات مادي و معنوي از مخلوقين امتحان مي گيرد و حسب به فعليت رساندن توانايي ها اجر مي دهد. افراد صاحب نعمت هم اجر مضاعف مي برند و هم عقوبت مضاعف دارند و اين عين عدل است. لذا خداوند فرمود : يا نساء النبى من يات منكن بفاحشه مبينه يضاعف لها العذاب ضعفين و كان ذلك على الله يسيرا و من يقنت منكن لله و رسوله و تعمل صالحا نوتها اجرها مرتين و اعتدنا لها رزقا كريما (احزاب 30و31) حالا گاهي اين نعمتها سلامت مطلق است گاهي سلامت در خيلي از اعضاء است گاهي امنيت مطلق و گاهي امنيت محدود ، گاهي زندگي و همسري با اوليا و انبياء و هم خوني با ايشان و هر نعمت ديگر مادي و معنوي ديگر، مثال ديگر هم که سابقا زديم فرمود: واغضض من صوتك إن أنكر الأصوات لصوت الحمير(لقمان/19) اولا خدا به بيان اولي صحبت فرمود که در طبيعت بشر صداي قناري زيباتر و دلنشين تر از صداي الاغ است. حالا ممکن است به بيان ثانوي الاغ بلعم باعورا به بهشت رود و ماها هيزم جهنم شويم و جزو خاسرين باشيم. ضمنا خدا مي فرمايد اي بشر من تو را در رتبه بشر آفريدم و انتظار دارم به رتبه ملائک وارد شوي نه به رتبه چارپايان تنزل کني. 1_خداوند با مقبولات عام سخن مي گويد و مي فرمايد طبيعتا نوکر لال مادر زاد که قدرت بيان و ارتباط و تجارت و دعوت به خيرات ندارد از فرد آزادي که بياني رسا دارد و با سخنان دلنشين، دعوت به خيرات و عدالت مي کند مقايسه نمي شود لذا خداوند هم که مختار مطلق است و هم آمر به عدالت و نيکي هاست و هم خود محور تمام خيرات و برکات است با بت ها که لال مادر زاد اند و از خود بيان و نفعي ندارند و بر هيچ خيري توانا نيستند برابر نيست. 2_خداوند مومنين را فعال و اهل بيان و ارتباط و داعي و آمر بر عدل و خدمات اجتماعي و مستقر بر صراط مستقيم و خصائل و معارف مي طلبد. چه بسا کسي جسما سالم باشد اما در صدد تعالي وضعيت خود و جامعه نباشد اين چنين فردي عملا همان طرف اول قضيه شمرده مي شود. و چه بسا فردي که جسما آسيب ديده باشد و امکانات مالي کم و محدوديتهاي زيادي داشته باشد اما اهل دعوت به عدالت و نيکي هاي انساني و ديني باشد و خود را درس آموز از مکاتب الهي ببيند و در عمل عامل به اين ها باشد ، چنين فردي نزد خدا در دسته دوم قرار دارد و خدا به دلها و کيفيت اعمال و سعي ما مينگرد نه به نتيجه و کميت و ظواهر و موقعيت اشخاص. 3_نفس دعوت به خيرات و نفس دعوت به عدالت و نفس بيان نيکو براي دعوت به کارهاي خوب و شايسته، و نفس امر به معروف و نهي از منکرات ، نزد خدا ارزش دارد حتي اگر فرضا به دلائل موجه يا ناموجه فعلا نتوانيم عامل به آن باشيم. خدا دوست دارد ما جامع کمالات باشيم اما اگر بخشي از آن را هم بياوريم به شرطي که در مسير حق باشيم و با اهل حق و انبياء و اوصياء و علماي صالح و نيکوکاران جامعه، تعارض و تساقط و معارضه نداشته باشيم همين يک بخش را هم از ما مي پذيرد و بين ما با اهل معارضه با جبهه حق فرق مي گذارد حتي اگر عامل به خوبي هايي که معرفي مي کنيم نباشيم. و خداوند به چنين افرادي کم کم توفيق عمل به گفته ها را مي دهد. http://s8.picofile.com/file/8303624034/c0d6.jpg پست کامل در http://yaali12.blog.ir/1396/05/24 @yaaraouf
mp3 player شوکر
ياسيدالکريم
رتبه 11
173 برگزیده
1355 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله فروردين ماه
vertical_align_top